איך סופרים בערבית – השיטה הפשוטה שתפתיע אתכם בקלות שלה!

כמה באמת שווה לכם לספור עד 100 בערבית? (רמז: הרבה יותר ממה שחשבתם!)

אוקיי, בואו נודה בזה. מספרים. לרובנו הם נשמעים כמו הדבר הכי משעמם בעולם. סופרים, מחשבים, וזהו. מה כבר יכול להיות מעניין בזה? ובכן, אם אתם חושבים ככה על מספרים בערבית, תתכוננו להפתעה רצינית. אנחנו לא מדברים פה על עוד שיעור משעמם באריתמטיקה. אנחנו צוללים לעולם קסום, לפעמים קצת מבולגן (אבל בקטע טוב!), שבו למספרים יש חיים משלהם, וכן – אפילו מגדר! הבנתם נכון. מגדר. למספרים. בערבית. מוזר? לגמרי. מסקרן? בטירוף. אם אי פעם רציתם לדבר ערבית כמו שצריך, לתקשר עם דוברי שפה, או סתם להרשים את החברים שלכם בידע לשוני סודי, הנה הסיבה הכי טובה להמשיך לקרוא. אנחנו הולכים לפתוח לכם את הראש על ספירה בערבית בצורה שלא חשבתם שאפשרית. קליל, כיפי, ומלא בתובנות שיגרמו לכם להגיד "וואו" לפחות פעם אחת. מבטיחים.

הסוד הכי מפתיע על המספרים הראשונים: 1-10 (וכן, יש שם היפוך מגדר!)

בואו נתחיל מהבסיס. 1, 2, 3… עד 10. זה נשמע הכי פשוט שיש, נכון? אז בערבית, כמו בערבית, יש טוויסט. למעשה, יש פה כמה טוויסטים שחובה להכיר כדי לא לעשות פאדיחות.

מ-1 עד 2: למה הם חברים טובים ולא ממש מספרים?

המספרים 1 (وَاحِد – וואחִד) ו-2 (اِثْنَان – אִתְ'נַאן / اِثْنَتَان – אִתְ'נַתַאן לצורת הנקבה) הם קצת מיוחדים. למה? כי הם לא ממש מתנהגים כמו מספרים. הם מתנהגים כמו… תארים!

תחשבו על זה ככה:

  • אני רוצה ספר אחד. (كِتَاب وَاحِد – כִּתַאבּ וואחִד)
  • אני רוצה מכונית אחת. (سَيَّارَة وَاحِدَة – סַיַّארַה וואחִדַה)

שימו לב! "וואחִד" ו"וואחִדַה" באים *אחרי* המילה שהם מתארים, בדיוק כמו תואר. והם גם מסכימים איתה במגדר. זכר עם זכר, נקבה עם נקבה. קליל, נכון? יחסית.

ועכשיו ל-2. זה אפילו יותר פסיכי (בקטע מגניב). לרוב, אתם אפילו לא צריכים להגיד את המילה "שניים"! פשוט משתמשים בצורת הדואל (הזוגי) של המילה. כן, בערבית יש צורת "שניים" מובנית בשמות עצם.

  • שני ספרים? פשוט ספרים בזוגי: كِتَابَان (כִּתַאבַּאן).
  • שתי מכוניות? סייארה בזוגי: سَيَّارَتَان (סַיַّארַתַאן).

המילה "אִתְ'נַאן" או "אִתְ'נַתַאן" משמשת בעיקר להדגשה, כאילו להגיד "שניים בדיוק!" או בהקשרים מסוימים, אבל ביומיום? צורת הדואל עושה את העבודה. אז המספרים 1 ו-2? הם התארים העקשנים של עולם המספרים.

מ-3 עד 10: הפליפ המפורסם – למה דווקא פה המספר והשם עצם מתנגדים?

עכשיו זה מתחיל להיות מעניין באמת. מ-3 ועד 10, המספרים בערבית נכנסים למצב "מורדים". הם עושים בדיוק את ההפך ממה שהייתם מצפים מבחינת מגדר. אם השם עצם הוא זכר, המספר יהיה בנקבה. אם השם עצם הוא נקבה, המספר יהיה בזכר. מוזר, כבר אמרנו?

קחו לדוגמה את המספר 3 (ثَلَاثَة – תַ'לַאתַה / ثَلَاث – תַ'לַאת').

  • שלושה ספרים? ספר (כִּתַאבּ) הוא זכר. אז המספר 3 יהיה בנקבה: ثَلَاثَة كُتُب (תַ'לַאתַה כֻּתֻבּ). שימו לב, כֻּתֻבּ זו צורת הריבוי של ספר. עוד חוק! מ-3 עד 10, השם עצם שאחרי המספר חייב להיות בצורת ריבוי ובמצב ג'ר (מצב תחבירי, לא להיבהל, זה נשמע יותר מסובך ממה שזה).
  • שלוש מכוניות? מכונית (סַיַّארַה) היא נקבה. אז המספר 3 יהיה בזכר: ثَلَاث سَيَّارَات (תַ'לַאת סַיַّארַאת). וגם פה, סַיַّארַאת זו צורת הריבוי של מכונית, ובמצב ג'ר.

הכלל הזה של היפוך המגדר תקף לכל המספרים מ-3 ועד 10. ככה זה עובד:

  • 4 (أَرْبَعَة/أَرْبَع), 5 (خَمْسَة/خَمْس), 6 (سِتَّة/سِتّ), 7 (سَبْعَة/سَبْع), 8 (ثَمَانِيَة/ثَمَانِي), 9 (تِسْعَة/تِسْع), 10 (عَشَرَة/عَشْر).

הצורה עם התא מרבוטה (ـة) בסוף היא צורת הזכר של המספר (כן, זה מבלבל כי התא מרבוטה בדרך כלל מסמלת נקבה, אבל במספרים 3-10 היא מסמלת את צורת הזכר *של המספר עצמו*, שמשמשת כשהשם עצם הוא נקבה). הצורה בלי התא מרבוטה היא צורת הנקבה של המספר (שמשמשת כשהשם עצם הוא זכר). קצת טריקי, אבל ברגע שקולטים את ההיגיון ההפוך הזה, זה נהיה פחות מפחיד.

רגע, רגע… שאלות שעלולות להתעורר (זה לגמרי נורמלי):

  • שאלה: למה המספרים 1 ו-2 שונים מ-3-10?

    תשובה: כי ב-1 ו-2, המספר הוא כמו תואר שמתאר את שם העצם ומסכים איתו. ב-3-10, המספר הוא סוג של 'שם עצם כמות' שבא לפני שם העצם, ושם יש את חוק ההיפוך העתיק הזה. אל תחפשו היגיון ליניארי, חפשו את המערכת.

  • שאלה: תמיד השם עצם אחרי 3-10 יהיה בריבוי ובמצב ג'ר?

    תשובה: כן! זה אחד החוקים הכי קבועים פה. ذُيُول (דֻ'יוּל – זנבות) מ-3 עד 10.

  • שאלה: יש דרך קלה לזכור את ההיפוך הזה?

    תשובה: תחשבו שעד 2 המספר "חבר" של השם עצם (מסכים איתו), ומ-3 עד 10 הוא "מורד" (לא מסכים איתו במגדר). זה קצת עוזר לדמיין את זה.

הפליפ הגדול: המספרים 11-19 (זהירות, מבלבל, אבל סופר שימושי!)

אוקיי, עכשיו אנחנו נכנסים לליגה של הגדולים. המספרים המורכבים יותר, 11 עד 19. פה יש שילוב של חוקים שונים, וכן, גם פה יש ענייני מגדר, אבל קצת שונה.

המספרים האלה מורכבים משני חלקים:

  1. ספרת האחדות (1-9)
  2. המילה עשר (عَشَرَ – עַשַׁרַ / عَشَرَة – עַשַׁרַה)

החלק הראשון (ספרת האחדות) מתנהג כמו החוק של 3-9: הוא עושה היפוך מגדר ביחס לשם העצם. החלק השני (המילה עשר) דווקא מסכים במגדר! בלאגן? לגמרי. אבל אנחנו פה כדי לעשות סדר.

קחו את המספר 11 (أَحَدَ عَشَرَ – אַחַדַ עַשַׁרַ / إِحْدَى عَشَرَة – אִחְדַא עַשַׁרַה).

  • 11 כוכבים? כוכב (كَوْكَب – כַּוְכַּבּ) הוא זכר. אז ספרת האחדות (אחד) תהיה בנקבה (אחדא) והמילה עשר תהיה בזכר (עשר). יוצא: أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا (אַחַדַ עַשַׁרַ כַּוְכַּבַּא). שימו לב, שם העצם אחרי המספר הזה הוא ביחיד ובמצב נצב (מצב תחבירי שגם הוא נשמע מפחיד אבל הוא רק סימן קטן בסוף המילה).

קחו את המספר 12 (اِثْنَا عَشَرَ – אִתְ'נַא עַשַׁרַ / اِثْنَتَا عَشَرَة – אִתְ'נַתַא עַשַׁרַה).

  • 12 שמשות? שמש (شَمْس – שַׁמְס) היא נקבה. אז ספרת האחדות (שתיים) תהיה בנקבה (אִתְ'נַתַא) והמילה עשר תהיה בנקבה (עַשַׁרַה). יוצא: اِثْنَتَا عَشَرَة شَمْسًا (אִתְ'נַתַא עַשַׁרַה שַׁמְסַא). גם פה, שם העצם ביחיד ובמצב נצב.

ומה עם 13 עד 19? אותו עיקרון של 11, רק עם הספרות 3 עד 9 בחלק הראשון.

  • החלק הראשון (3-9) יעשה היפוך מגדר ביחס לשם העצם.
  • החלק השני (עשר/עשרה) יסכים במגדר עם שם העצם.
  • שם העצם יהיה ביחיד ובמצב נצב.

דוגמה: 15 בתים. בית (بَيْت – בַּיְת) הוא זכר.
המספר 15: خَمْسَة عَشَرَ (חַ'מְסַה עַשַׁרַ).
חַ'מְסַה (חלק 1): צורת הזכר של 5, כי השם עצם (בית) זכר (היפוך!).
עַשַׁרַ (חלק 2): צורת הזכר של 10, כי השם עצם (בית) זכר (הסכמה!).
בֵּיתַא (צורת נצב של בית): בַּיْتًا.
הכל יחד: خَمْسَةَ عَشَرَ بَيْتًا (חַ'מְסַה עַשַׁרַ בַּיְתַא).

דוגמה: 17 בנות. בת (بِنْت – בִּנְת) היא נקבה.
המספר 17: سَبْعَ عَشَرَةَ (סַבְּעַ עַשַׁרַה).
סַבְּעַ (חלק 1): צורת הנקבה של 7, כי השם עצם (בת) נקבה (היפוך!).
עַשַׁרַה (חלק 2): צורת הנקבה של 10, כי השם עצם (בת) נקבה (הסכמה!).
בִּנְתַא (צורת נצב של בת): بِنْتًا.
הכל יחד: سَبْعَ عَشَرَةَ بِنْتًا (סַבְּעַ עַשַׁרַה בִּנְתַא).

כן, זה קצת ריקוד מסובך בין החלקים של המספר והשם עצם. אבל ברגע שמבינים את הריטואל הזה, זה זורם. טוב, זורם יחסית.

עוד כמה קושיות בוערות (אנחנו איתכם!):

  • שאלה: זה מסובך מדי, יש דרך קלה יותר לזכור 11-19?

    תשובה: המפתח הוא לזכור שהחלק הראשון עושה היפוך והחלק השני לא. לתרגל הרבה עם דוגמאות שונות יעזור לבנות את האינטואיציה.

  • שאלה: תמיד השם עצם אחרי 11-19 יהיה ביחיד ובמצב נצב?

    תשובה: כן, בדיוק כמו ב-3-10 שהיו בריבוי ובג'ר, המספרים 11-99 מחייבים את שם העצם שאחריהם להיות ביחיד ובנצב. חוק נוסף לזכור!

עשרות, מאות, אלפים: לא סתם מוסיפים אפסים (אבל זה נהיה קצת יותר רגוע)

טוב, לקחנו אוויר אחרי 11-19? יופי. כי עכשיו מגיעים המספרים מ-20 ומעלה, ופה העניינים קצת נרגעים מבחינת מגדר, לפחות חלקית.

20, 30, 40… עד 90: קלי קלות או מוקש?

העשרות העגולות (20, 30, 40… 90) הן כמו ריבוי זכר של המספר הבסיסי. הן נקראות "עֻקוּד" (عُقُود – עשוריות/קשרים). והחדשות הטובות? הן לא מתייחסות למגדר של שם העצם! הן תמיד באות באותה צורה, בלי קשר אם סופרים בנים או בנות, ספרים או מכוניות. יאי!

  • 20 – عِشْرُونَ (עִשְׁרוּן)
  • 30 – ثَلَاثُونَ (תַ'לַאת'וּן)
  • 40 – أَرْبَعُونَ (אַרְבַּעוּן)
  • 90 – تِسْعُونَ (תִסְעוּן)

וכמו ב-11-19, שם העצם שאחרי המספר הזה יהיה ביחיד ובמצב נצב. קבוע.

דוגמה: 20 סטודנטים. סטודנט (طَالِب – טַאלִבּ) זכר. عِشْرُونَ طَالِبًا (עִשְׁרוּן טַאלִבַּא).
דוגמה: 20 סטודנטיות. סטודנטית (طَالِبَة – טַאלִבַּה) נקבה. عِشْرُونَ طَالِبَةً (עִשְׁרוּן טַאלִבַּה).
רואים? המספר 20 (עִשְׁרוּן) נשאר זהה! איזה כיף.

המספרים המורכבים מ-21 עד 99: חוזרים לריקוד קטן, אבל פחות כואב

מה קורה כשיש גם אחדות וגם עשרות? כמו 21, 35, 99? פה משתמשים במילת החיבור "ו" (وَ – ווא – וגם). והמבנה הוא: אחדות + "ו" + עשרות.

בחלק של האחדות (1-9) חוזרים לחוקים הישנים! 1 ו-2 יסכימו במגדר, ו-3-9 יעשו היפוך מגדר ביחס לשם העצם. העשרות (החלק השני) לא משנות צורה.

קחו 21 תלמידים. תלמיד (طَالِب) זכר.

21 מורכב מ-1 ועשרים. אחד (וואחִד) מסכים במגדר, אז הוא יהיה בזכר: وَاحِدٌ (וואחִדֻן). עשרים (עִשְׁרוּן) לא משנה צורה.

מחברים עם "ו": وَاحِدٌ وَعِشْرُونَ طَالِبًا (וואחִדֻן וַעִשְׁרוּן טַאלִבַּא). שימו לב שוב, שם העצם ביחיד ונצב.

קחו 21 תלמידות. תלמידה (طَالِبَة) נקבה.

אחד (וואחִד) מסכים במגדר, אז הוא יהיה בנקבה: وَاحِدَةٌ (וואחִדַתֻן). עשרים (עִשְׁרוּן) לא משנה צורה.

מחברים עם "ו": وَاحِدَةٌ وَعِشْرُونَ طَالِبَةً (וואחִדַתֻן וַעִשְׁרוּן טַאלִבַּה). שם העצם ביחיד ונצב.

קחו 23 ספרים. ספר (كِتَاب) זכר.

3 (תַ'לַאתַה/תַ'לַאת') עושה היפוך מגדר. ספר זכר, אז המספר 3 יהיה בנקבה: ثَلَاثٌ (תַ'לַאת'). עשרים (עִשְׁרוּן) לא משנה צורה.

מחברים עם "ו": ثَلَاثَةٌ وَعِشْرُونَ كِتَابًا (תַ'לַאתַתֻן וַעִשְׁרוּן כִּתַאבַּא). שם העצם ביחיד ונצב.

קחו 23 מכוניות. מכונית (سَيَّارَة) נקבה.

3 (תַ'לַאתַה/תַ'לַאת') עושה היפוך מגדר. מכונית נקבה, אז המספר 3 יהיה בזכר: ثَلَاثٌ (תַ'לַאת'). עשרים (עִשְׁרוּן) לא משנה צורה.

מחברים עם "ו": ثَلَاثٌ وَعِشْرُونَ سَيَّارَةً (תַ'לַאתֻן וַעִשְׁרוּן סַיַّארַה). שם העצם ביחיד ונצב.

היגעתם עד לפה? אתם אלופים! זה החלק הכי מורכב בענייני המגדר והמספרים. מכאן זה נהיה יותר פשוט.

שאלות לוודא שהבנתם את הקאטצ' 22 (ו-23, ו-24…):

  • שאלה: אז במספרים כמו 55, איזה חלק מסכים ואיזה מתהפך?

    תשובה: החלק של האחדות (5) עושה היפוך ביחס לשם העצם. החלק של העשרות (50) לא משנה צורה. תמיד זוכרים את ה"ו" שמחברת אותם!

  • שאלה: ומה עם שם העצם? תמיד ביחיד ונצב מ-11 עד 99?

    תשובה: בינגו! זה החוק היחיד שנשאר קבוע כמעט לכל אורך הדרך הזו, מ-11 ועד 99. מקל על החיים, אה?

מאות, אלפים, מיליונים… כשזה נהיה ממש גדול (והחוקים משתנים שוב)

עכשיו אנחנו מדברים על מספרים גדולים באמת. 100, 1000, מיליון, מיליארד. פה החוקים שוב מתנהגים קצת אחרת, ולמזלנו – הם קצת יותר יציבים!

100, 200, ו-300 עד 900: חוזרים לשפיות מסוימת

המספר 100 (مِئَة – מִאַה) הוא מילה בפני עצמה. כשאומרים 100 משהו, שם העצם שאחריו יהיה ביחיד ובמצב ג'ר (כמו אחרי 3-10, זוכרים?).

  • 100 ספרים: مِئَة كِتَابٍ (מִאַת כִּתַאבּٍ). כִּתַאבּٍ הוא יחיד וג'ר.

המספר 200 (مِئَتَان – מִאַתַאן) זו פשוט צורת הדואל של 100. גם פה, השם עצם ביחיד ובג'ר.

  • 200 ספרים: مِئَتَا كِتَابٍ (מִאַתַא כִּתַאבּٍ). מִאַתַא זו צורת הנסמך של הדואל, וגם פה כִּתַאבּٍ הוא יחיד וג'ר.

ומה עם 300, 400… עד 900? זה צירוף של ספרת האחדות (3-9) עם המילה "מאה" (מִאַה) בריבוי (מִאַאת – مِئَات). והספרה (3-9) תבוא לפני הריבוי של מאה. והספרה תעשה היפוך מגדר ביחס ל"מאה" (שזו מילה בנקבה). אז המספר 3 יהיה בזכר (תַ'לַאת'), וריבוי המאה יהיה בנקבה (מִאַאת).

  • 300 – ثَلَاثُ مِئَاتٍ (תַ'לַאתֻ מִאַאתٍ)
  • 400 – أَرْبَعُ مِئَاتٍ (אַרְבַּעֻ מִאַאתٍ)
  • 900 – تِسْعُ مِئَاتٍ (תִסְעֻ מִאַאתٍ)

ואחרי כל המספרים האלה (300-900), השם עצם שוב יהיה ביחיד ובמצב ג'ר. אחידות מבורכת!

  • 300 ספרים: ثَلَاثُ مِئَاتِ كِتَابٍ (תַ'לַאתֻ מִאַאתִ כִּתַאבּٍ)

1000, 2000, ו-3000 עד 9000: ההיגיון ממשיך

1000 (أَلْف – אַלְף) מתנהג בדיוק כמו 100. שם העצם שאחריו: יחיד וג'ר.

  • 1000 ספרים: أَلْفُ كِتَابٍ (אַלְףֻ כִּתַאבּٍ).

2000 (أَلْفَان – אַלְפַאן) זו צורת הדואל של 1000. גם פה, שם העצם ביחיד ובג'ר.

  • 2000 ספרים: أَلْفَا كِتَابٍ (אַלְפַא כִּתַאבּٍ).

3000 עד 9000: אותו עיקרון כמו ב-300-900. ספרת האחדות (3-9) + המילה "אלף" בריבוי (אָלَاف – אַאלַאף). הספרה תעשה היפוך מגדר ביחס ל"אלף" (שהיא מילה בזכר). אז המספר 3 יהיה בנקבה (תַ'לַאתַה), וריבוי האלף יהיה בזכר (אַאלַאף).

  • 3000 – ثَلَاثَةُ آلَافٍ (תַ'לַאתַתֻ אַאלַאףٍ)
  • 9000 – تِسْعَةُ آلَافٍ (תִסְעַתֻ אַאלַאףٍ)

ואחרי כל אלה, שם העצם ביחיד ובג'ר.

  • 3000 ספרים: ثَلَاثَةُ آلَافِ كِتَابٍ (תַ'לַאתַתֻ אַאלַאףִ כִּתַאבּٍ)

מיליון, מיליארד ועוד חברים גדולים: פה זה נהיה פשוט באמת!

מיליון (مِلْيُون – מִלְיוּן) ומיליארד (مِلْيَار – מִלְיַאר) הם מילים שאולות (מִלְיוּן אומץ!) והן מתנהגות יחסית פשוט. אחרי מיליון או מיליארד, שם העצם תמיד יהיה ביחיד ובמצב ג'ר. תמיד.

  • מיליון ספרים: مِلْيُونُ كِتَابٍ (מִלְיוּנֻ כִּתַאבּٍ)
  • שני מיליון ספרים: مِلْيُونَا كِتَابٍ (מִלְיוּנַא כִּתַאבּٍ) – צורת הדואל
  • שלושה מיליון ספרים: ثَلَاثَةُ مَلَايِينِ كِتَابٍ (תַ'לַאתַתֻ מַלַאיִינִ כִּתַאבּٍ) – פה משתמשים בריבוי של מיליון (מַלַאיִין – مَلَايِين), ושוב, הספרה (3) עושה היפוך ביחס לריבוי (שהוא זכר, מַלַאיִין).

החוק הבסיסי למספרים גדולים (100, 1000, מיליון, מיליארד): אחרי המספר העגול הראשי, שם העצם ביחיד ובג'ר.

ושילובים? למשל 123?

כשמשלבים מספרים גדולים יותר, מחברים אותם עם "ו" (ווא), מהגדול לקטן. והמילה שאחרונה במספר היא זו שקובעת את צורת שם העצם.

  • 123 ספרים: مِئَةٌ وَثَلَاثَةٌ وَعِشْرُونَ كِتَابًا (מִאַתֻן וַתַ'לַאתַתֻן וַעִשְׁרוּןַ כִּתַאבַּא). המספר האחרון פה הוא "עשרים ושלוש", שהוא מספר בין 11 ל-99. לכן, שם העצם (ספר) הוא ביחיד ובנצב (כִּתַאבַּא).
  • 123 תלמידות: مِئَةٌ وَثَلَاثٌ وَعِشْرُونَ طَالِبَةً (מִאַתֻן וַתַ'לַאתֻן וַעִשְׁרוּןַ טַאלִבַּה). המספר האחרון הוא "עשרים ושלוש". לכן, שם העצם (תלמידה) הוא ביחיד ובנצב (טַאלִבַּה). שימו לב שה"שלוש" (תַ'לַאתֻן) עשה היפוך ביחס ל"תלמידות" (נקבה), אז הוא בזכר.
  • 1123 ספרים: أَلْفٌ وَمِئَةٌ وَثَلَاثَةٌ وَعِشْرُونَ كِتَابًا (אַלְףֻן וַמִאַתֻן וַתַ'לַאתַתֻן וַעִשְׁרוּןַ כִּתַאבַּא). שוב, המספר האחרון הוא עשרים ושלוש, אז שם העצם ביחיד ונצב.

העיקרון פשוט: מסתכלים על המספר האחרון בצירוף המספרים כדי לדעת איך יתנהג שם העצם שאחריו (ריבוי/יחיד, ג'ר/נצב). ענייני המגדר תמיד נקבעים על פי הקשר הישיר בין ספרת האחדות (במספרים המורכבים) לשם העצם, או בין המספר כולו (במספרים הקטנים) לשם העצם.

טיפים של אלופים לספירה בערבית מהיום הראשון (כדי שזה יהיה כיף ולא סיוט)

אז, איך בעצם מתמודדים עם כל ה"בלאגן" (המסודר להפליא, אם שואלים אותי!) הזה?

  • לא לנסות לבלוע הכל בבת אחת: תתחילו עם 1-10. תתרגלו אותם עד שזה ירגיש טבעי. זכר/נקבה, היפוך, ריבוי/ג'ר. רק אז תתקדמו ל-11-19.
  • לתרגל בזוגות/קבוצות: תספרו דברים שונים ביחד. "שלושה עפרונות", "ארבעה שולחנות", "שבעה ילדים", "שמונה בנות". תגידו בקול רם, תבדקו אחד את השני. הצחוקים מהטעויות הם חלק מהלמידה!
  • השתמשו בכרטיסיות: צד אחד מספר, צד שני הצורה בזכר ובנקבה (אם רלוונטי). תעברו עליהם שוב ושוב.
  • תתמקדו בדוגמאות שרלוונטיות לכם: אם אתם סופרים אנשים, תתרגלו ספירת אנשים. אם אתם קונים דברים בשוק, תתרגלו ספירת פירות וירקות. ההקשר עוזר לזכור.
  • אל תפחדו לטעות: כולם עושים טעויות עם המספרים האלה בהתחלה. אפילו דוברי ערבית מלידה לפעמים מתבלבלים בצורות הפחות שגרתיות. זה חלק מהתהליך. תצחקו על זה ותמשיכו הלאה.
  • שירים ומשחקים: חפשו שירים לילדים בערבית על מספרים. הם נשמעים פשוטים, אבל הם מחדירים את המבנים הבסיסיים בצורה אינטואיטיבית.
  • תזכרו את הכללים הגדולים: 1-2: כמו תואר, מסכימים במגדר, שם עצם יחיד. 3-10: היפוך מגדר, שם עצם ריבוי ג'ר. 11-19: אחדות היפוך, עשרות הסכמה, שם עצם יחיד נצב. 20-99: אחדות לפי 1-10, עשרות קבועות, שם עצם יחיד נצב. 100, 1000+: שם עצם יחיד ג'ר. זה סיכום גס, אבל הוא נותן עוגנים.

שאלה אחרונה וחשובה (באמת!):

  • שאלה: האם חייבים לדעת את כל זה בשביל לדבר ערבית ברחוב?

    תשובה: לדיבור בסיסי, לא תמיד חייבים את כל הדיוקים התחביריים (הג'ר והנצב). הרבה פעמים פשוט אומרים את המספר ואת שם העצם בריבוי הרגיל. אבל! כדי לדבר ערבית ברמה גבוהה יותר, להבין טקסטים כתובים, חדשות, ספרים, או סתם להישמע יותר מקצועי ומכובד, הבנת המערכת הזו היא קריטית. והאמת? ככל שתתרגלו, זה יישמע לכם נכון יותר וטבעי יותר. שווה את ההשקעה!

אז הנה לכם. עולם המספרים בערבית בפחות או יותר כל המורכבות שלו. זה אולי נראה כמו הר בהתחלה, אבל עם קצת סבלנות, תרגול, ויחס קליל (וסקרני!), תגלו שזה לגמרי אפשרי לשלוט בו. ואולי, רק אולי, תתחילו לחשוב על מספרים לא רק כעל יחידות כמותיות, אלא כעל יצורים לשוניים עם אישיות משלהם. שיהיה בהצלחה בספירה!

מי חייב לדעת את זה?
Scroll to Top